Blackboard Academic Suite
Cercetari de marketing Licenta 2009 iunie _B___ 1. Ce se poate spune daca coeficientul lui Spearman ia valoarea din ce in ce mai aproape de +1: 154, VALIDAT a. arata o legatura puternica b. intensitatea corelatiei dintre cele doua variabile considerate este mai puternica si directa c. arata o legatura indirecta d. coeficientul de contingenta nu poate lua niciodata valoarea +1 _C___ 2. În ce categorie se poate incadra un produs, din punct de vedere al aplicarii metodei de analiza a portofoliului BCG, stiind ca are o cota relativa de piata de 1,99, comercializat pe o piata a carei rata de crestere este de 4%: 288, VALIDAT a. dileme b. vedete c. vaci de muls d. pietre de moara _D___ 3. Ce se poate spune de legatura dintre doua variabile stiind ca in urma calculelor coeficientul lui Kendall a rezultat “0,78”: 154, VALIDAT a. legatura indirecta b. legatura indirecta si puternica c. legatura indirecta si slaba d. legatura directa si puternica e. datele sunt insuficiente pentru a putea concluziona _E___ 4. Entitatile economice care formeaza macromediul unei companii sunt: 88, VALIDAT 1.factorii politici si legislativi 2.furnizorii 3.factorii sociali 4.distribuitorii 5.clientii 6.factorii economici 7.factorii tehnologici 8.concurentii a. 1,2,3,4 b. 1,5,7,8 c. 2,4,5,8 d. 2,3,5,7 e. 1,3,6,7 _B___ 5. Nu este model de studiere a comportamentului consumatorului: 121, VALIDAT a. Modelul Engel-Kollat-Blackwell; b. Modelul Arthur D. Little;. c. Modelul Nicosia d. Modelul Howard - Sheth; A____ 6. Metoda BELSON se utilizeaza in cercetari referitoare la: 42, VALIDAT a. segmentarea pietei; b. comportamentul consumatorului;. c. previziuni de marketing; d. studierea preturilor _C___ 7. Coeficientul lui GINI, in cazul cercetarilor de marketing, exprima:102, GRILE LIC 2009 a. semnificatia statistica a diferentelor dintre grupuri b. gravitatia comerciala c. gradul de concentrare spatiala a activitatii de piata d. tendinta centrala a unui fenomen D____ 8. In cazul scalei nominale, pentru testarea semnificatiei statistice a diferentelor dintre grupuri, la un tabel de contingenta de tipul 2x2, in cazul in care N este de 25 si este 3 atunci se foloseste: a. testul b. coeficientul de contingenta c. coeficientul lui Spearman de corelatie a rangurilor d. testul probabilitatii exacte a lui Fisher _B___ 9. Modelul Nicosia se utilizeaza in: 48, VALIDAT a. segmentarea pietei b. comportamentul consumatorului c. previziuni de marketing d. studierea preturilor A____ 10. Face parte din metodele calitative de previziune: a. metoda lanturilor Markov b. metoda regresiei c. metoda mediilor mobile centrate d. analiza seriilor dinamice _C___ 11. Nivelul dobanzilor si rata inflatiei sunt indicatori: a. avansati c. intarziati b. concomitenti d. statistici A____ 12. Coeficientul de contingenta este utilizat pentru masurarea corelatiei in cazul scalei: a. nominale b. ordinale c. interval d. proportionale C____ 13. Intrebarea dintr-un chestionar “Care este opinia dvs. privind calitatea pixurilor Mont Blanc? * foarte buna * nici-nici * foarte slaba” este tip de scala: a. nominala b. ordinala c. interval d. proportionala D____ 14. Interviul in profunzime este: 159, VALIDAT a. o ancheta directa b. metoda cantitativa de cercetare c. o tehnica simulativa d. o metoda directa de cercetare calitativa _D___ 15. Care dintre urmatoarele instrumente de analiza statistica a informatiilor corespund scalei nominale: a. coeficientul de corelatie al lui Spearman, grupul modal, testul U b. Testul U, coeficientul de elasticitate, grupul modal c. testul Student, grupul modal, testul Fisher d. coeficientul de contingenta, grupul modal, testul C____ 16. Mediana poate fi utilizata pentru: 11, VALIDAT a. masurarea corelatiei in cazul scalei proportionale b. testarea semnificatiei statistice a diferentelor dintre grupuri in cazul scalei interval c. determinarea tendintei centrale in cazul scalelor ordinale d. analiza statistica a scalelor neparametrice _B___ 17. Cercetarile care au in vedere testarea si validarea metodelor statistice de analiza si previziune, sunt cercetari: 64, VALIDAT a. exploratorii b. instrumentale d c. descriptive d. predictive A___ 18. Scala interval are una din urmatoarele caracteristici: 119, VALIDAT a. nu are origine unica f(x) = ax + b b. nu are intervale egale c. nu permite transformari de tipul d. nu permite masurarea distantelor A_ 19. Gradul de semnificatie a diferentelor de opinie intre subiectii unui esantion de 200 de pesoane, in functie de varsta, a fost analizat cu ajutorul testului . În cazul in care valoarea teoretica este de 3,502, pentru ce valoare calculata a lui ipoteza nula este acceptata: a. 3,500 b. 3,506 c. 3,8 d. 4,092 C____ 20. Într-o cercetare de piata ce urmareste studierea modului de apreciere a ziarului Libertatea in functie de varsta, s-a utilizat testul . Valoarea calculata a lui este 5,998, iar cea tabelata pentru un nivel de semnificatie de 0,05 si 2 grade de libertate este 5,995. În acest caz: a. ipoteza nula se accepta b. nu exista diferente in functie de varsta in modul de aprecierea al ziarului c. ipoteza nula nu se accepta d. exista diferente in functie de varsta in modul de aprecierea al ziarului, dar sunt nesemnificative e. exista diferente in functie de varsta in modul de aprecierea al ziarului si sunt importante E____ 21. Care este opinia unui esantion de 200 de persoane privind produsele Samsung, stiind ca in urma unei anchete de piata, la intrebarea referitoare la caracteristica “sunet”a produselor s-a utilizat Scala lui Likert, iar in urma calculelor s-a obtinut valoarea “-0,25”: a. usor favorabila b. nici favorabila-nici nefavorabila c. usor nefavorabila d. s-a gresit la calcule e. nu se pot trage concluzii datele fiind insuficiente _D___ 22. Ce semnificatie are valoarea zero pentru coeficientul de contingenta: 79, GR LIC 2008 a. exista o legatura slaba intre variabile b. exista o legatura slaba si directa intre variabile c. exista o legatura slaba si inversa intre variabile d. inexistenta legaturii intre variabile e. coeficientul de contingenta nu ia niciodata aceasta valoare E____ 23. În cadrul modelului STP, pozitionarea (P) presupune: 282, VALIDAT a. identificarea segmentului si variabilelor de segmentare b. descrierea profilului segmentelor rezultate c. evaluarea atractivitatii fiecarui segment d. selectarea segmentului tinta e. identificarea pozitionarii pentru fiecare segment tinta, aplicarea mixului de marketing si selectarea, dezvoltarea si comunicarea cu fiecare segment pozitionat B____ 24. Panelul reprezinta un esantion .......... asupra caruia se directioneaza cercetarea, fiind supus investigarii periodice, la intervale de timp fixe, supunand atentiei aceleasi teme sau teme diferite de cercetare. a. variabil b. fix c. mobil d. limitat D____ 25. Mediul intern al firmei este parte a: a. micromediului intreprinderii b. macromediului intreprinderii c. micromarketingului d. mediului de marketing _C___ 26. Furnizorii de mijloace materiale, furnizorii de resurse banesti, furnizorii de forta de munca si furnizorii de informatii se inscriu in categoria elementelor care definesc: 87 APL, VALIDAT a. mediul intern al firmei; b. mediul concurential al firmei;. c. micromediul firmei; d. macromediul firmei A___ 27. Care dintre urmatoarele este considerata metoda calitativa de previziune: 132 a. tehnica Delphi;; b. metoda Mayer;. c. metoda PERT d. metoda Lanturilor Markov B__ 28. Care dintre urmatoarele metode este o metoda cantitativa de previziune: 124 APL, 309 MANUAL a. metode cauzale de previziune;; b. analiza seriilor dinamice;. c. metoda evenimentelor precursoare d. metoda Brainstorming _B___ 29. Un produs care are rata de crestere a pietei de 5% si cota relativa de piata de 1,5 in ce categorie de produse se incadreaza conform matricei BCG ( Boston Consulting Group): 288 MANUAL a. pietre de moara; b. vaci cu lapte; c. dileme; d. vedete. A _ 30. Este adevarat ca studiile despre comportamentul consumatorului au aratat ca: 120 APL, VALIDAT a. obiceiurile de consum au o stabilitate mai mare in timp decat deprinderile de cumparare, ceea ce inseamna ca influenta lor solicita un efort educational si promotional mai intens; b. obiceiurile de cumparare au o stabilitate mai mare in timp decat obiceiurile de consum; c. obiceiurile de consum si deprinderile de cumparare sunt unul si acelasi concept; d. obiceiurile de consum nu influenteaza deloc deprinderile de cumparare _D___ 31. Micromediul influenteaza activitatea intreprinderii: 87 APL, VALIDAT a. direct, slab si permanent; b. indirect, permanent si puternic;. c. indirect, slab si pe termen lung; d. direct, permanent si puternic _B___ 32. Concurenta dintre intreprinderi care apar pe piata cu bunuri identice sau diferentiate semnificativ, destinate satisfacerii acelorasi nevoi se numeste: 91 APL, VALIDAT a. concurenta generica; b. concurenta de marca; c. concurenta la nivel de industrie; d. concurenta formala. _B___ 33. Este forma de concurenta neloiala: 92 APL a. concurenta generica; b. concurenta parazitara; c. situatia de monopol bilateral; d. concurenta pura. B___ 34. Din punct de vedere al tehnicilor de previziune utilizate, teoria si practica de marketing au consacrat doua metode: 123, VALIDAT a. macroeconomice si microeconomice b. cantitative si calitative c. pe tremen scurt si pe termen lung d. optimiste si pesimiste B___ 35. Obtinerea de avantaje ca urmare a confuziei care poate apare intre activitatea proprie a unei firme si a concurentilor (confuzie de marci) este cunoscuta ca practica sub numele de: VALIDAT a. denigrarea concurentei b. concurenta parazitara c. concurenta ilicita d. concurenta imperfecta _B___ 36. Stiind ca rata de crestere a pietei este de 10,5%, cat ar trebui sa fie cota relativa de piata pentru ca produsul sa fie considerat in stadiul de vedeta, conform modelului B.C.G.: 288 a. 10% b. 1,5 c. 12% d. 0,5 D____ 37. Daca in urma calcularii coeficientului de elasticitate rezulta o valoare negativa atunci se poate spune ca intre cele doua variabile analizate exista o legatura: a. directa b. puternica c. slaba d. inversa _A___ 38. Masurarea corelatiei dintre doua variabile sa realizat cu ajutorul coeficientului lui Spearman, iar valoarea acestuia a rezultat “0,35”. Cum interpreteaza departamentul de marketing acest rezultat? a. exista o legatura directa si slaba intre ele doua variabile b. exista o legatura directa si puternica intre ele doua variabile c. exista o legatura indirecta si slaba intre ele doua variabile d. exista o legatura indirecta si puternica intre ele doua variabile A____ 39. Daca s-a utilizat scala nominala, pentru caracterizarea tendintei centrale se va calcula: a. grupul modal b. media aritmetica ponderata c. mediana d. metoda comparatiilor perechi A__ 40. Cand ??2 NU se poate aplica? 77 apl a. atunci cand frecventele care se asteapta sa rezulte din observare nu trebuie sa aiba valori prea mari (de regula mai mari decat 5) b. atunci cand frecventele care rezulta din observare nu trebuie sa aiba valori mai mici de5 c. atunci cand frecventele care se asteapta sa rezulte din observare nu trebuie sa aiba valori prea mici, iar efectivul colectivitatii cercetate sa fie de cel putin 40 de subiecti d. nici un raspuns corect, testul ??2 se poate utiliza tot timpul in cazul scalelor nominale _D___ 41. Nu este componenta a micromediului: a. concurentii b. organismele publice c. bancile d. legislatia B____ 42. Investigarea mediului economico-social este: a. usor de realizat de catre orice companie in conditiile unui orizont mic de timp b. functie premisa a marketingului c. o metoda statistico-matematica de analiza d. un atribut al managementului modern _C___ 43. Dorintele oamenilor sunt: 7, VALIDAT a. derivate din natura umana b. o trasatura psihologica a oricarui individ c. o forma de manifestare a nevoilor umane d. o dimensiune a comportamentului consumatorului C____ 44. Cu ajutorul cercetarilor de marketing, compania obtine: a. o crestere insemnata a profitului b. vanzarea produselor noi c. date specifice nerepetitive necesare sistemului informational de marketing d. o promovare a imaginii de marca _A___ 45. Cercetarile de marketing sunt: 9 a. parte a cercetarilor economice b. mai cuprinzatoare decat cercetarile economice c. mai restranse decat orice alte forme de cercetare stiintifica d. parte a procesului de formare a cererii _A___ 46. Scala preferata de respondenti este: 66 a. scala nominala b. scala ordinala c. scala interval d. scala proportionala _D__ 47. Investigarea preliminara, etapa in organizarea si desfasurarea cercetarilor de marketing, consta in: a. identificarea problemei, definirea scopului cercetarii, elaborarea ipotezelor de lucru b. definirea scopului cercetarii, elaborarea ipotezelor de lucru si estimarea valorii informatiei c. identificarea problemei, definirea scopului cercetarii, elaborarea ipotezelor de lucru d. identificarea problemei, definirea scopului cercetarii, elaborarea ipotezelor de lucru si estimarea valorii informatiei B____ 48. In cazul scalei nominale, regula aplicabila este ca toti membrii unei clase au aceeasi caracteristica si: a. are origine unica b. sunt reprezentati prin acelasi numar sau simbol c. permite ordonari intre clase d. are intervale egale B____ 49. Din grupa scalelor de evaluare a atitudinii fac parte urmatoarele scale: a. scala cu suma constanta, scala Stapel, scala Likert b. diferentiala semantica, scala Stapel, scala Likert c. diferentiala semantica, scala procentuala, scala comparatiilor perechi d. scala nominala, scala Stapel, scala Likert _C___ 50. Din punct de vedere al reactiei lor atunci cand sunt atacati, concurentii pot fi: VALIDAT 1. concurenti relaxati (pasivi) 2. concurenti de tip oligopol 3. concurenti selectivi 4. concurenti de tip monopson 5. concureti tigru a. 1+2+3 b. 2+3+4 c. 1+3+5 d. 3+4+5 B____ 51. Din punct de vedere al tehnicilor de previziune utilizate, teoria si practica de marketing au consacrat doua metode: VALIDAT a. macro-economice si microeconomice b. cantitative si calitative c. pe termen scurt si pe termen lung d. optimiste si pesimiste _C___ 52. Etapa imediat premergatoare executarii cercetarii in cadrul procesului cercetarii de marketing este: a. investigarea preliminara b. elaborarea ipotezelor de lucru c. elaborarea programului de cercetare d. analiza si interpretarea datelor _C___ 53. Nu este etapa a procesului cercetarii de marketing: VALIDAT a. investigarea preliminara b. redactarea studiului si elaborarea concluziilor c. selectia ideilor d. elaborarea programului de cercetare C____ 54. Nu este adevarat enuntul: a. tipurile de scala sunt in numar de patru: nominala, ordinala, interval, proportionala b. tipul de scala preferat de cercetatori este scala proportionala c. intre tipurile de scala si metodele de scalare nu exista nici o diferenta d. scala lui Likert este scala ordinala _C___ 55. Prelucrarea datelor culese cu ajutorul diferentialei semantice conduce la informatii specifice scalelor tip: a. nominale b. ordinale c. interval d. proportionale __D__ 56. Gradul in care un proces de scalare este lipsit atat de erori sistematice, cat si variabile se numeste: a. relevanta b. puritate c. validitate d. acuratete C____ 57. Testul este folosit pentru: a. realizarea unei estimari a variabilelor masurate cu scala nominala b. evaluarea diferentelor dintre variabile masurate cu scala ordinala c. testarea semnificatiei statistice a diferentelor dintre grupuri in cazul variabilelor masurate cu scala nominala d. evidentierea legaturilor cauzale dintre variabile masurate cu scala ordinala _C___ 58. Informatiile secundare reprezinta: a. informatii obtinute special pentru a servi scopului cercetarii aflate in derulare b. informatii care servesc indeplinirii obiectivelor secundare ale unei cercetari c. informatii obtinute pentru alte scopuri decat cel al cercetarii in cauza d. inforatii care se obtin in mod repetat de la acelasi esantion de subiecti _B___ 59. O metoda de obtinere a informatiilor in cercetarile de marketing o reprezinta: a. metoda Belson b. cercetarea directa c. analiza factoriala d. cercetarea indirecta B____ 60. Tipul de ancheta utilizat, cu precadere in domeniul pietei de afaceri, ale carei particularitati importante sunt: tematica si obiectivele cu caracter mai general, conturandu-se si detaliindu-se pe masura desfasurarii cercetarii, marimea esantionului fiind reprezentat atat de firme, cat si de persoanele din firma incluse in esantion (pana la 50 de persoane) poarta numele de: a. ancheta selectiva b. ancheta in profunzime c. panel d. observare D____ 61. Situatia in care o intreprindere turistica se afla in concurenta cu una profilata pe vanzarea de bunuri de folosinta indelungata, anumite categorii de consumatori fiind obligate de nivelul redus al veniturilor sa opteze intre cumpararea unor bunuri si efectuarea unei calatorii turistice, se numeste: a. concurenta la nivel de industrie b. concurenta de marca c. concurenta formala d. concurenta generica A____ 62. Calculati indicele de difuziune stiind ca in evaluarea conjuncturii unei piete sunt utilizati 20 indicatori, dintre care 4 sunt in scadere, 6 stagneaza si 10 sunt in crestere. a. 0,3 (30%) b. 0,9 (90%) c. 0,4 (40%) d. 25% B____ 63. Sunt considerati concurenti buni: VALIDAT a. concurentii care reactioneaza numai in anumite situatii concurentiale, atunci cand apreciaza ca actiunile anumitor firme le lezeaza interesele; b. concurentii care respecta regulile jocului,isi limiteaza actiunile la un anumitsegment si evalueaza impactul acestora asupra pietei; c. concurentii cu potential ridicat, capabili sa influenteze evolutia pietei; d. concurentii care se adreseaza acelorasinevoi, cu produse similare sau identice. A____ 64. Prezentarea verbala a rezultatelor cercetarii trebuie realizata de: VALIDAT a. coordonatorul echipei de cercetare b. directorul companiei care a realizat cercetarea c. oricine cunoaste raportul si a participat la efectuarea cercetarii d. directorul de marketing al firmei beneficiare B____ 65. Legea gravitatiei comerciale tine cont de: 104, GR LIC 2008 a. numarul de localitati unde o firma are cate o sucursala si de ponderea fiecarei sucursale in totalul volumului vanzarilor firmei b. numarul locuitorilor centrelor si de distanta dintre localitatea cercetata si centre c. numarul locuitorilor centrelor si pretul mediu al fiecarui produs achizitionat d. numarul locuitorilor centrelor si de distanta dintre localitatea cercetata si centre si de pretul mediu al fiecarui produs achizitionat D____ 66. Este metoda de cercetare calitativa: 148, GR LIC 2008 a. ancheta directa b. experimentul c. observarea d. tehnica asociativa e. simularea C____ 67. Alegerea surselor de informatii face parte din urmatoarea etapa a procesului de cercetare de marketing: VALIDAT a. investigarea preliminara b. elaborarea ipotezelor de lucru c. elaborarea programului de cercetare d. executarea cercetarii C____ 68. Cercetarea de marketing poate fi definita astfel: 8, VALIDAT a. un proces de investigare computerizata a pietei si stabilire a coordonatelor acesteia; b. un ansamblu de activitati prin care, cu ajutorul unor concepte,metode si tehnici stiintifice de inevstigare se realizeaza masurarea, culegerea si interpretarea informatiilor de marketing c. un ansamblu de activitati prin care, cu ajutorul unor concepte, metode si tehnici stiintifice de investigare se realizeaza masurarea, culegerea, analiza si interpretarea informatiilor de marketing d. un domeniu nou, care este in plin proces de restructurare si definire conceptuala si metodologica C____ 69. Tehnica Delphi, ca previziune calitativa este intemeiata pe: VALIDAT a. teste si experimente b. previzionarea volumului vanzarilor c. interviu d. simulare B____ 70. Punerea in circulatie de catre o firma a unor afirmatii inexacte despre activitatea firmelor concurente reprezinta o practica care se numeste: VALIDAT a. concurenta parazitara b. denigrarea concurentilor c. concurenta ilicita d. concurenta loiala C____ 71. In urma calculelor, departamentul de marketing al unei firme a aflat coeficientul de concentrare GINI ca avand valoarea “0,14”. Cum poate fi interpretat acest rezultat: a. firma are putine avantaje competitive b. migratia cererii este mare c. gradul de concentrare a activitatii firmei pe piata este redus d. ipoteza nula se respinge existand diferente intre cele doua variabile analizate A____ 72. Coeficientul lui GINI nu poate atinge niciodata valoarea: a. - 1 b. 0 c. 0,5 d. + 1 C____ 73. In conditia aplicarii testului ??2 , pentru un tabel de contingenta de tipul 7x7, numarul gradelor de libertate este egal cu: a. 7 b. 14 c. 36 d. 42 B____ 74. Modelul Howard-Sheth se utilizeaza pentru: a. determinarea tendintei centrale in cazul variabilelor ordinale b. comportamentul consumatorului c. previziuni de marketing pe termen lung d. analiza univariata a variabilelor interval A____ 75. Pentru o firma de constructie, bancile fac parte din: a. micromediu b. mediul economic c. macromediu d. mediul institutional _D___ 76. În ce etapa a procesului decizional de cumparare poate apare disonanta cognitiva? a. decizia de achizitionare b. recunoasterea nevoii c. cautarea informatiilor d. comportamentul post-cumparare A____ 77. Pentru un tabel de contingenta de tipul 6X6 coeficientul de corelatie a rangurilor al lui Kendall poate lua valori in intervalul: a. -1, 1 c. 0,1) b. (-1,0 d. 0,1 C____ 78. În cazul unui esantion neexhaustiv, atunci cand ponderea componentelor esantionului care au caracteristica studiata este dificil de estimat se ia valoarea de: a. 0,35 b. 0,40 c. 0,50 d. 0,55 C___ 79. Valoarea maxima a erorii limita acceptata in cazul unui esantion neexhaustiv este de: VALIDAT a. 1% b. 3% c. 5% d. 8% A____ 80. Teoretic, concurenta ideala presupune existenta in cadrul pietei a urmatoarei conditii: a. atomicitate b. eterogenitatea produsului c. imobilitatea factorilor de productie d. putini producatori _A___ 81. Este element al macromediului firmei: a. rata natalitatii b. concurenta c. clientii d. organismele publice A____ 82. Intrebarea “Va amintiti sa fi vizionat, in cursul saptamanii, spotul publicitar la Dacia Logan? o DA o NU” este scala: a. nominala b. ordinala c. interval d. proportionala B____ 83. Este obiectiv al oricarui chestionar de marketing: a. orice chestionar trebuie sa aiba intre 15 si 20 de intrebari b. un chestionar trebuie sa minimizeze erorile de raspuns c. orice chestionar trebuie sa poata fi completat in totalitate si doar de operatorul de interviu d. orice chestionar trebuie sa fie complex si elaborat impreuna cu operatorul de interviu A____ 84. Una dintre caracteristicile esentiale ale metodelor calitative de cercetare se refera la faptul ca: a. sunt supuse investigatiei esantioane de dimensiuni mici, nereprezentative din punct de vedere statistic, dar foarte rigurosselectionate b. utilizeaza un bogat instrumentar statistic c. cercetatorul este interesat sa obtina informatii reprezentative din punct de vedere statistic d. sunt obtinute date de natura cantitativa, masurabile cu ajutorul scalei de tip interval A____ 85. Metoda de esantionare a carei principala caracteristica este aceea ca ofera tuturor unitatilot colectivitatii investigate aceeasi sansa de a fi selectate si incluse in componenta esantionului este: a. esantionarea simpla aleatoare b. esantionarea prin metoda cotelor c. esantionarea prim metoda bulgarelui de zapada d. esantionarea orientata C____ 86. In cercetarile de marketing, principiul icebergului inseamna ca: a. nu se cunoaste de la inceput ce metoda de culegere a informatiilor este mai bine sa se utilizeze, intai se foloseste observarea si apoi celelalte metode b. chestionarul nu poate fi validat de la inceput, el trebuie mai intai testat pe grupuri mai mici c. problemele hotaratoare sunt rareori vizibile imediat d. nu se cunosc niciodata costurile exacte ale unei cercetari, acestea se afla la asarsitul cercetarii A____ 87. Metoda calitativa de previziune prin care se realizeaza un consens de opinii din partea unui grup de experti, solicitati sa faca previziuni in legatura cu evolutia unei anumite variabile poarta numele de: VALIDAT a. tehnica Delphi b. tehnica Brainstorming c. metoda analogiilor d. metoda juriului format din executiv A____ 88. Ca limita a metodei observarii poate fi considerata: 17, VALIDAT a. focalizarea asupra comportamentului public b. obtinerea de informatii care nu pot fi verbalizate cu usurinta c. erarea de reamintire care poate apare atunci cand se doreste aflarea modului de informare in achizitionarea unui produsului d. eroarea datorata modului incorect de formulare a intrebarilor A____ 89. Cercetarea de marketing al carei scop principal este stabilirea coordonatelor fenomenului cercetat este o cercetare: 13, VALIDAT a. exploratorie b. instrumentala c. descriptiva d. predictiva A____ 90. Metoda PERT- derivat, ca metoda calitativa de previziune, se utilizeaza atunci cand: 312, VALIDAT a. previziunea trebuie realizata intr-un timp scurt b. previziunea se realizeaza pe o perioada nedeterminata de timp c. se completeaza cu metoda lanturilor Markov d. previziunea se realizeaza pe o perioada de 5 ani E____ 91. Care este opinia unui esantion de 200 de persoane privind produsele Samsung, stiind ca in urma unei anchete de piata, la intrebarea referitoare la caracteristica “pret” a produselor s-a utilizat Scala lui Stapel, iar in urma calculelor s-a obtinut valoarea “0,2”: 63 APL a. foarte favorabila b. favorabila c. usor favorabila d. nici favorabila-nici nefavorabila e. datele sunt insuficiente pentru a trage concluzii C____ 92. Fluctuatiile inregistrate de cerere si oferta intr-o anumita perioada de timp, tendintele de ansamblu exprimate de raportul dintre ele si efectele pe care le genereaza formeaza: a. mediul de marketing extern b. mediul de marketing intern c. conjunctura pietei d. micromediul e. macromediul A____ 93. Motivatiile care determina cumpararea unei anumite marci se numesc: 119, VALIDAT a. motivatii secundare b. motivatii primare c. motivatii externe d. motivatii sistematice B____ 94. Nu este metoda calitativa de previziune: 308, VALIDAT a. metoda evenimentelor precursoare; b. metoda naiva de previziune; c. metoda PERT derivat; d. metoda lanturilor Markov. C____ 95. Coeficientul de corelatie statistica a lui Pearson se poate utiliza pentru: a. determinarea tendintei centrale in cazul scalelor ordinale b. aflarea tendintei spre consum a populatiei migratoare c. masurarea diferentelor dintre alternative masurate prin scale metrice d. analiza univariata in cazul variabilelor masurate prin scala interval A____ 96. A creat un model de comportament al consumatorului care ii poarta numele: a. Nicosia b. Belson c. Edgeworth d. Fisher _ B___ 97. Cele doua forme de concurenta directa sunt: a. concurenta de marca, concurenta formala b. concurenta de marca, concurenta la nivel de industrie c. concurenta formala, concurenta generica d. concurenta generica, concurenta la nivel de industrie A____ 98. Resursele naturale si progresul tehnic sunt factori care determina conjunctura pietei: a. de durata b. cu actiune ciclica c. sezonieri d. intamplatori B____ 99. Pentru un tabel de contingenta, de tipul 4 X 4, numarul gradelor de libertate este de: a. 6 b. 9 c. 12 d. 16 D____ 100. In cazul concurentei ideale, conditia care presupune existenta unui numar mare de vanzatori si cumparatori, iar interventiile individuale ale acestora neputand determina o schimbare a cererii sau ofertei globale, reprezinta: a. transparenta perfecta a pietei b. omogenitatea produsului c. perfecta mobilitate a factorilor de productie d. atomicitate C___ 101. Este metoda de scalare comparativa: 90, 77, GR LIC 2008 a. diferentiala semantica b. scala lui Likert c. scala d. scala lui Stapel cu suma constanta _B___ 102. In cadrul cercetarii macromediului de marketing al unei firme se are in vedere: a. organismele publice b. rata somajului c. furnizorii de resurse financiare d. resursele umane ale organizatiei si structura lor ierarhica C___ 103. Selectarea modalitatilor de culegere a datelor face parte din urmatoarea etapa a procesului de cercetare de marketing: a. investigarea preliminara b. elaborarea ipotezelor de lucru c. elaborarea programului de cercetare d. executarea cercetarii B____ 104. In urma intervievarii unui numar de 33 de specialisti, referitor la evolutia pietei in trimestrul urmator, 12 au indicat o crestere usoara, 10 o stagnare, 11 o scadere usoara. Care este valoarea soldului conjunctural? a. 0,01 b. 0,03 c. 0,21 d. 0,33 _D___ 105. La baza piramidei lui Maslow sunt plasate: a. nevoile legate de pretuire; b. nevoile de autorealizare;. c. nevoile sociale; d. nevoile fiziologice _D___ 106. Indicele Paasche se utilizeaza in cercetari referitoare la: a. segmentarea pietei; b. comportamentul consumatorului;. c. previziuni de marketing; d. studierea preturilor C____ 107. Cum se numesc cercetarile care au ca obiectiv elaborarea, testarea si validarea chestionarelor? a. descriptive b. exploratorii c. instrumentale d. cauzale A____ 108. Panelurile de magazine sunt cercetari: a. periodice b. ocazionale c. permanente d. ad-hoc B____ 109. Formularea unor ipoteze valide nu poate avea ca punct de plecare: a. cercetari exploratorii b. teoria unor discipline c. cercetari anterioare d. metoda de culegere a datelor B____ 110. Pe baza criteriului obiectivul cercetarii, tipologia cercetarilor de marketing poate fi urmatoarea: a. cercetari cantitative, cercetari calitative b. cercetari exploratorii, cercetari concluzive c. cercetari transversale, cercetari longitudinale d. cercetari primare, cercetari secundare D____ 111. Metoda aplicabila pentru desfasurarea unei cercetari cauzale este urmatoarea: a. observarea b. analiza datelor secundare c. interviurile de grup d. experimentul B____ 112. Să se determine opinia generală a consumatorilor privind produsul ciocolata Kandia cu vanilie, stiind că în urma unei anchete s-au obtinut următoarele informatii: Opinia foarte bună bună acceptabilă satisfăcătoare nesatisfăcătoare Nr. persoane 60 50 18 35 5 a. 2,822 b. 3,744 c. 3,955 d. 5,744 B____ 113. În cadrul unei cercetări selective efectuate pe un esantion de 200 de persoane, opinia utilizatorilor unui produs privind gustul acestuia a fost măsurată cu ajutorul unei scale cu cinci trepte. Distributia opiniilor a fost următoarea: opinia foarte favorabilă favorabilă nici-nici nefavorabilă foarte Nefavorabilă nr. persoane 55 25 20 52 48 Care este scorul mediu ce exprimă opinia esantionului despre gustul produsului respectiv? a. 1,935 b. 2,935 c. 3,935 d. 4,935 B____ 114. Să se determine opinia generală a consumatorilor intervievati cu privire la gustul produsului Coca-Cola Light, stiind că rezultatele anchetei de teren au fost: Coca-Cola , Light are gust plăcut acord total acord indiferent dezacord dezacord total nr. De persoane 600 500 180 350 50 a. 0,645 b. 0,744 c. 0,855 d. 0,910 B____ 115. Să se determine mărimea esantionului stiind că probabilitatea de garantare a rezultatelor este de 95%, t corespunzător este de 1,96, eroarea limită acceptabilă este de , iar ponderea specifică a celor care detin caracteristica studiată este de 81%. a. 583 b. 657 c. 745 d. 899 D____ 116. Testul Fisher este utilizat pentru: 77 APL a. a determina tendinta centrala in cazul scalei interval b. a identifica semnificaNia statistica a diferenNelor dintre grupuri in cazul scalei proportionale c. pentru a masura corelatia in cazul scalei ordinale d. a identifica semnificaNia statistica a diferenNelor dintre grupuri in cazul scalei nominale _B___ 117. Esantionare simpla aleatoare este o esantionare: 30 APL a. nealeatoare b. aleatoare fixa fara restrictii c. aleatoare secventiala d. aleatoare fixa cu restrictii B____ 118. În cercetarea de marketing, masurarea reprezinta: 72, 50, GR LIC 2008 a. procesul de culegere a datelor primare si secundare b. procesul de exprimare simbolica, numerica sau nenumerica, a gradului în care un obiect sau fenomen poseda o anumita caracteristica sau proprietate c. procesul de exprimare simbolica, numerica sau nenumerica a relaNiilor dintre caracteristicile si proprietaNile unui fenomen d. procesul de comensurare a informaNiilor necesare realizarii obiectivului cercetarii A____ 119. Una din condiNiile care trebuie respectate în construirea scalelor o constituie: a. existenNe în mod obligatoriu a unui instrument fizic care sa permita masurarea b. sa fie inteligibile de catre subiecNii de la care se culeg informaNiile c. sa posede un numar cât mai mare de nivele d. sa permita masurarea concomitenta a cel puNin doua caracteristici B____ 120. Scalele care permit ordonari sunt urmatoarele: a. scalele nominale; b. scalele interval; c. Scalele neparametrice; d. scalele proporNionale; e. scalele ordinale; f. scalele nemetrice; g. scalele unidimensionale; h. scalele multidimensionale a. a,b,c c. c,d,f b. b,d,e d. c, f, h